Джерело

ukradio

Агенції регіонального розвитку та інституційне забезпечення реалізації державної регіональної політики

Юрій Третяк розповів про структуру та напрямки роботи українських Агенцій регіонального розвитку, їх роль в процесі децентралізації, чим вони відрізняються від обласних державних адміністрацій, як ці осередки сприяють співпраці між державним, приватним та громадським секторами, на яку допомогу можуть розраховувати голови об’єднаних громад.

Вся країна. Сучасна громада

Проект створений за підтримки Програми «U-LEAD з Європою».

 

Юрій Табаченко

Вітаю всіх слухачів Першого каналу українського радіо. Ця програма також створюється нашими колегами із регіональних філій «Суспільного». Реформа децентралізації спрямована, якраз таки, на регіональний розвиток держави. І в Україні діють агенції з аналогічною назвою – агенції регіонального розвитку. Який їхній статус, роль і функції – дізнаємось у сьогоднішній програмі. Я радий привітати у студії основного учасника сьогоднішньої програми: Юрій Третяк, експерт Програми «U-LEAD з Європою».

Пане Юрію, добрий вечір! Давайте розберемося, що таке ці агенції регіонального розвитку, для чого вони взагалі створені?

Юрій Третяк

Я б напевно почав з того що агенції створені не окремо, вони створені в рамках нової державної регіональної політики. Важливо розуміти, що Україна сьогодні реформує цю політику, вона є надзвичайно важливою в контексті децентралізації, власне сама децентралізація є одним із її завдань. Регіональна політика передбачає створення в країні системи багаторівневого врядування розвитком територій. У 2015 році Україна прийняла закон «Про засади державної регіональної політики», який визначив, що ми повинні розвивати свої території відповідно до певних принципів, засад і підходів, які дуже гарно сформульовані в Європейському Союзі. Значною мірою ми взяли ці підходи з Європейського Союзу. Вони полягають в тому, що для того, щоб розвивати території потрібно спланувати цей розвиток, потрібно розробити стратегії розвитку, відповідні плани реалізації цих стратегій. Однією з складових цієї системи є якраз, так зване, інституційне забезпечення регіональної політики, тобто і агенції є однією з таких інституцій, які є важливим елементом регіональної політики.

Юрій Табаченко

Які їхні плани? Які їхні функції, вони розробляють плани розвитку?

Юрій Третяк

Вони допомагають органам влади обласного рівня реалізувати політику розвитку конкретного регіону через допомогу в розробленні стратегії регіонального розвитку, вони допомагають навчати всіх, хто знаходиться в регіоні – це міста, села, селища, громади, партнерів, громадські організації. Вони допомагають їм розробляти проекти регіонального розвитку, реалізовувати стратегії. Вони мають допомагати залучати інвестиції. Вони мають допомагати розвивати експорт. Вони мають допомагати розвивати малий і середній бізнес. Тобто це основний партнер регіональної влади по узагальненню «колективного інтересу» до розвитку регіону.

Юрій Табаченко

Зрозуміло, тобто навчають, інформують, допомагають як правильно розібратися з паперами, допомагають дійти згоди, як краще зробити ту чи іншу роль; все нове, все треба роз'яснювати. Закордонний досвід. Як працюють агенції регіонального розвитку у наших сусідів? – давайте дізнаємось із матеріалу наших журналістів.

Сюжет

Агентства регіонального розвитку довели свою ефективність та можливість якісного застосування у різних країнах і за будь-яких умов та ресурсів, на відміну від державних структур, які реалізують чітко визначено політику у встановлені терміни, агентства регіонального розвитку завдяки майже автономному статусу можуть швидко реагувати на зміни в зовнішньому середовищі та спрямувати ресурси на напрями та організації, які найбільш цього потребують. Їх функціонування тісно пов'язане з процесами децентралізації влади, оскільки вони виконують функцію посередника між місцевою громадою, їх об'єднаннями, громадськими неприбутковими організаціями та органами державної влади у вирішенні спільного завдання – забезпечення сталого соціально-економічного розвитку територій. Одним з яскравих прикладів ефективного та дієвого функціонування агентств національного розвитку є досвід Польщі. Наприкінці 90-х у Польщі функціонувало близько 90% всіх агентств, що діяли у посткомуністичних країнах. Для їх розвитку Польща отримала значну фінансову підтримку від Євросоюзу і за шість років змогла досягнути суттєвого розвитку своїх територій, успішно здійснила заплановані реформи та створила надійну систему нормативно-правового забезпечення. Це дало їй змогу стати повноправним партнером та членом Європейського Союзу. Прикладом успішного функціонування агентств регіонального розвитку є також Естонія, Болгарія та Угорщина.

Юрій Табаченко

Експерт Програми «U-LEAD з Європою» Юрій Третяк у студії українського радіо. Ми говоримо про агенції регіонального розвитку. Отже вони неприбуткові і вони недержавні, хто їх створює?

Юрій Третяк

Вони створюються відповідно до закону. І законом визначено, що їхніми засновниками обов'язково є обласна державна адміністрація і обласна рада, а також можуть бути інші соціальні і економічні партнери, які знаходяться в регіоні. Це можуть бути торгово-промислові палати, університети, громадські організації, бізнес асоціації тощо.

Юрій Табаченко

Облдержадміністрації зобов'язані створювати агенції регіонального розвитку?

Юрій Третяк

Засновниками мають бути, – закон дозволяє, він каже: в області можуть бути створені агенції.

Юрій Табаченко

А можуть і не бути…

Юрій Третяк

А можуть і не бути.

Юрій Табаченко

Їх заплановано 22, а в Україні створено 14 на сьогоднішній день.

Юрій Третяк

Не може бути «заплановано», тому що закон каже, що можуть бути створені. Тобто ми вважаємо, що було б добре, якщо б вони були створені в кожній області. На нашу думку, сьогодні ці агенції надзвичайно потрібні владі, яка не може виконувати дуже багатьох функцій, які агенції можуть виконувати, тому, власне, бажання є, щоб вони були всюди. Але знову ж таки закон не зобов'язує створити їх всюди – вони можуть бути створені, можуть бути не створені.

Юрій Табаченко

У деяких областях вже багато років працюють приватні консалтингові структури, які в принципі, надають схожі консультаційні послуги, – вони є конкурентами, чи вони вже стали непотрібні там де створені агенції?

Юрій Третяк

Дивіться, у нас дуже різноманітні регіони та області з різним рівнем розвитку, у нас є області в яких справді дуже розгалужена інституційна основа, є багато громадських організацій, консалтингових агенцій, якраз в таких областях можливо і немає потреби їх створювати. Але разом з тим, дуже багато областей, в яких немає подібних інституцій, немає консалтингових структур – і агенції там надзвичайно необхідні. Дуже важливим принципом діяльності таких агенцій є не конкурувати з існуючими структурами. Якщо якась діяльність може здійснюватися існуючої структурою, вона має нею здійснюватися, тому, власне, ті функції, які прописані для агенцій, скажем так, дві з трьох є унікальними для таких інституцій. Жодна інша інституція їх сьогодні не виконує. А ось третя функція – надання певних послуг, як залучення інвестицій, підтримка малого і середнього бізнесу, консультування, трансфер технологій чи чи будь-що інше, якщо є місцеві організації, які це роблять ефективно – немає сенсу таку функцію впроваджувати в агенції.

Юрій Табаченко

З одного боку співзасновниками агенції можуть бути обласні державні адміністрації, з іншого боку агенції створені якраз для того, щоб розвивати місцеві громади, а це певний перерозподіл повноважень і функцій. Тобто це може бути не завжди вигідно, бо не завжди може подобатись наявній владі. Чи не виникає тут певного інтересів між адміністраціями і агентствами?

Юрій Третяк

Ви знаєте, так теоретично і практично він може виникати, і проблема сьогодні полягає в тому, чому не створюється ці агенції швидко і повсюдно. Якраз в тому, що ті, хто мають заснувати ті агенції, власне обласні державні адміністрації, чи дуже часто обласні ради, – не розуміють для чого їм агенції. Вони вбачають можливо певний ризик, що агенція буде робити. Можливо вона щось таке буде робити, що відкриє певну діяльність, і їм не хотілося б щоб вона була відкрита. Можливо такий ризик є. Але слід розуміти, що сьогодні держава виділяє на розвиток території різного рівня, в першу чергу це муніципалітети, близько 37 млрд грн. Так, це величезний ресурс і потрібно розуміти, що цей ресурс може бути використаний сьогодні в переважній більшості випадків через розроблення певних проектів. Тобто не можна просто отримати гроші з бюджету, потрібно написати, описати під що, які будуть результати, які показники будуть досягнуті, що буде зроблено для людей, в кінці кінців, для того, щоб отримати ці гроші. І власне агенції сьогодні мають допомогти обласній владі, допомогти місцевій владі розібратися в цій складній системі допомоги.

Юрій Табаченко

А правда, що одні з найуспішніших агенцій у Донецькій і Луганській областях?

Юрій Третяк

Ви знаєте, – так.

Юрій Табаченко

Я чому питаю, я уточню: бо в цих областях нетиповий формат місцевої влади і там немає тих деяких органів влади, які притаманні іншим областям. Чи це не свідчить про те, що цей конфлікт інтересів іноді заважає працювати агенціям?

Юрій Третяк

Ну мабуть, що свідчить. Так, там немає обласних рад, там лише адміністрації чи військово-цивільні адміністрації. І власне рішення приймаються набагато швидше. Так, але наша система влади така, що є обласні ради, вони затверджують обласний бюджет, вони затверджують, або не затверджують фінансування на діяльність агенцій. Але слід теж зауважити, що в східних областях дуже значну допомогу по створенню і підтримці діяльності агенції надали міжнародні організації, такі як ПРООН і Європейський Союз, тому власне багато коштів вкладено, дуже багато навчання проведено, там вони справді є досить ефективним.

Юрій Табаченко

Черкаси на зв'язку. Директор Черкаської агенції регіонального розвитку, Любов Ропало – із нами на зв'язку. Пані Любове, добрий вечір, вітаю вас.

Любов Ропало Юрій Табаченко

Добрий вечір

Розкажіть, будь ласка, що корисного ваша агенція робить для об'єднаних громад, чим Ви допомагаєте?

Любов Ропало

Ми для об’єднаних територіальних громад допомагаємо в розробці і водночас, організовуємо і супроводжаємо процес розробки стратегії розвитку об'єднаних територіальних громад. Звісно, ми не одні такі в області. Ми співпрацюємо із Черкаським підрозділом центру розвитку місцевого самоврядування. Від Програми «U-LEAD» в минулому році спільно напрацьовували для п'яти об'єднаних територіальних громад стратегії одразу і з планами реалізації процесу, технічними завданнями під майбутні проекти, надалі спільно консультуючи допомагаємо на рівні ДФРР.

Юрій Табаченко

Пані Любове, Ви можете згадати кілька, або один із крайніх конкретних випадків. Хто до вас звернувся і з яким питанням? Чим агенція допомогла?

Любов Ропало

Самий крайній і доволі успішний – це коли ми напрацьовували проект на конкурс секторальної підтримки, тобто конкурс проектів регіонального розвитку з державного бюджету за кошти Європейського Союзу. Це звернулася Кам'янська міська об'єднана територіальна громада, в минулому році до департаменту регіонального розвитку ОДА, до агенції, до центру розвитку місцевого самоврядування щодо написання такого проекту. В результаті в лютому було оголошено, що громада виграла 7 млн 345 тис. грн. Ті хто консультували і писали проект нічого не отримували, адже в тих проектах ми не є керівниками проектів, не є надавачами послуг. Але окремі громади будуть отримувати в Києві суттєву допомогу в розвитку, тому що цей проект з економічним підґрунтям, це не соціальний проект.

Юрій Табаченко

Дякую вам, пані Любове. Любов Ропало, директор Черкаської агенції регіонального розвитку була з нами на телефонному зв'язку. Ми продовжуємо спілкуватися з Юрієм Третяком, експертом Програми «U-LEAD» з Європою. Пане Юрію, про бюджети уже говорили, що агенція регіонального розвитку не є підрядником, вона фактично виступає як каталізатор процесів розвитку, і існує, в тому числі, за гроші обласного бюджету. Наприклад, на ту ж таки Черкаську область минулого року було витрачено 1,3 млн грн, – на роботу агенції, яку очолює пані Ропало, але з облдержадміністрації було виділено 0,5 млн грн. Скільки взагалі коштує робота агенції і як розподіляється це фінансове навантаження?

Юрій Третяк

Робота агенції може коштувати і багато і мало. Так ви бачите, що за кошти, які були озвучені сьогодні, за які працює команда в Черкаській області. Подібні ситуації в інших областях ,тобто там виділяється 500-800 тис. грн, але, як на мене, цих коштів є надзвичайно замало. Я поясню чому. Справа в тому що, як я вже сказав, сьогодні є багато ресурсів, які спрямовуються і державою, і недержавними партнерами, і міжнародними партнерами на розвиток території. Сьогодні обласна влада природнього не може взяти ці ресурси ефективно. Я переконаний, якщо в агенціях по цих завданнях, які прописані для агенції: якісна розробка стратегії, допомога у розробці проектів, допомога у реалізації тих чи інших послуг для суб'єктів малого і середнього бізнесу, що кожна гривня, вкладена в агенцію, буде помножена на дуже велику суму в результаті такої роботи.

Юрій Табаченко

А скільки взагалі людей працюють в агенції?

Юрій Третяк

Дуже по-різному. Є ситуації де працює 3-4 людини, десь в штаті працює близько 10 людей. Але зараз ми мусимо розуміти – це період становлення агенцій, вони лише створені, і знову ж таки, обласна влада поки що ще недостатньо розуміє для чого вона їх створила.

Юрій Табаченко

А коли завершиться реформа децентралізації і уже всі громади будуть створені, всі будуть об'єднані відпаде необхідність в існуванні агенції?

Юрій Третяк

Ні, навпаки, ще більше з'явиться ця необхідність, вона буде посилена. Тому що громади створюються, знову ж таки, їх потрібно навчати. Поки що значну роботу в цьому плані роблять донори. Так зокрема Програмою «U-LEAD» створені центри, які сьогодні власне якоюсь мірою виконують функції агенції. Так, програми є якийсь час, а потім їх може не бути. І власне прописувалися агенції в законі про регіональний розвиток в Україні для того щоб ми все ж таки спиралися в першу чергу на свої власні сили і не чекали коли прийде якась програма чи не прийде, а мали такі інституції, які допомагали б за наші публічні кошти (як місцевих бюджетів, так і державного бюджету) виконувати важливі функції. Тому необхідність в них не відпаде.

Юрій Табаченко

Взагалі, будь-хто може звернутися в агенцію по допомогу? Чи там є якась градація, що на прийом записують тільки голів об'єднаних громад, або тільки там якогось уповноваженого представника від громади?

Юрій Третяк

Розумієте, є певний функціонал, який виконує агенція. Зрозуміло, будь-хто не може звернутися, тобто агенції в ідеалі повинні мати план своєї діяльності, вони повинні розробити, якщо мова йде про об'єднані територіальні громади, відповідно програму навчання цих об'єднаних територіальних громад. Тобто тут не йдеться, що це такий офіс куди всі можуть звертатися. Визначені достатньо чітко функції чим вони мають займатися. Якщо є проект, чи є певні послуги по підтримці малого і середнього бізнесу і цей проект передбачає, що можуть до них звертатись з якимись запитами за консультаціями - тоді так.

Юрій Табаченко

А якщо не пощастило мешканцям об'єднаної громади, що у них в області немає агенції, вони можуть звернутись в сусідню по допомогу?

Юрій Третяк

 

Ну може й можуть, але я не думаю, що дуже допоможе їм ця сусідня агенція

Юрій Табаченко

Тому що в чергу поставлять?
Ще раз про те як працюють агенції регіонального розвитку на Буковині. Далі наші колеги з Чернівецької філії «Суспільного».

Сюжет

Усі чотири західні області України вже давно беруть участь у програмах транскордонного співробітництва з країнами ЄС. Вони отримують допомогу у тому, що стосується доступу до фінансування програм мікрокредитування, закупівлі обладнання, навчання тощо. Завдяки цьому у західних областях зокрема, і більше розуміння для чого потрібні агенції регіонального розвитку. Далі Микола Ляхович, голова Буковинської агенції регіонального розвитку, місто Чернівці.

Микола Ляхович

Ми приймаємо і реалізовуємо проекти, які направлені на розвиток велосипедної інфраструктури, яка мала б посприяти розвитку туризму. Для ілюстрації скажу, що ми розробили маршрут по Глибоцькій ОТГ, розробили карту, яка представляє цей маршрут, показує цікавинки Глибоцької ОТГ, при чому цей маршрут розробили таким чином, щоб його можна було проїхати за один день. Тобто або люди з Чернівців, або турист, який приїхав в Чернівці, може взяти велосипед в Чернівцях, або свій, або напрокат, – поїхати в Червону Діброву, подивитися ті місця, які ми нанесли на карту і повернутися. Установили фазову інфраструктуру, велосипедні парковки. Таким чином ми нібито сприяємо тому, що розвивається туризм.

Сюжет

Черкаську, Донецьку та Луганську області сьогодні суттєво підтримують міжнародні партнери, також у Донецькій та Луганській областях немає обласних рад, які могли б блокувати створення та роботу агенцій. Про співпрацю з обласною державною адміністрацією голова Буковинської агенції регіонального розвитку Микола Ляхович.

Микола Ляхович

З обласною державною адміністрацією у нас відносини, скажемо так, конструктивні. Тобто ми їх досить активно критикуємо, в тому числі, наприклад, за якісь стратегії регіонального розвитку, плани реалізації стратегії. В той же час на таких міжособисносних зв'язках ми часто співпрацюємо.

Сюжет

 

За участю агенцій регіонального розвитку в Україні вже реалізовано чимало проектів. Ці організації уповноважені допомагати територіальним громадам, представники яких мають зробити перший крок – звернутись по допомогу.

Юрій Табаченко

Експерт Програми «U-LEAD» з Європою Юрій Третяк у студії українського радіо. Ми говоримо про роботу і діяльність агенції регіонального розвитку. Ми вже з'ясували, що не тільки консультаційні послуги вони можуть надавати, не тільки допомагати оформлювати документацію на гранти для якихось соціальних проектів, але також можуть підтримувати малий і середній бізнес. І є певні проекти, наприклад, Донеччину і Луганщину вже сьогодні згадували. В Донецькій області агенція регіонального розвитку адмініструє такий проект, з такою інтригуючою назвою – «Український Донецький куркуль». Ці проекти також мають йти централізовано від імені громади?

Юрій Третяк

Я вважаю, що будь-які проекти по розвитку конкретної області повинні бути дуже розумно сплановані. Тобто ви знаєте, що кожна область розробляє свою стратегію, як було сказано в сюжеті про Чернівецьку область. Кожна область має також розробити свій план реалізації цієї стратегії. У плані якраз і мають бути, так звані, технічні завдання, на проекти розвитку області. Якщо проаналізувавати ситуацію з розвитком малого підприємництва, якщо видно що є потреба підтримувати підприємців, наприклад, в селі (фермерів), – то в яких саме районах області, яка спеціалізація фермерів?.. і так далі. Все це має робитися системно на основі певного аналізу і так зараз власне є. Відповідно ці проекти, які входять в план реалізації стратегії, – ось це і є інструкція по роботі агенції в частині проектів.

Юрій Табаченко

Тобто мають бути якісь проекти, які просто так виникли (є бізнес-ідея – і я хочу її втілити), це мають бути значущі проекти для громади.

Юрій Третяк

Звичайно, це мають бути значущі проекти, які не можуть підтримувати одного підприємця, тобто це проекти публічного плану, публічний інтерес там має бути. Сьогодні кожна область має такі стратегії, має такі плани реалізації. Величезна проблема, що влада на жаль, не користується цими планами.

Юрій Табаченко

Ну а тепер, можливо, більше людей дізналися про це й будуть користуватися.

Дякую вам, пане Юрію. Юрій Третяк, експерт Програми «U-LEAD» з Європою. Ми говорили про функціонування агенцій регіонального розвитку в Україні.

З вами був Юрій Табаченко, на все добре.

Джерело: UA: Українське радіо

Джерело

ukradio